mandag den 15. juni 2015

The Mystery of Mercy Close af Marian Keyes



Titel: The Mystery of Mercy Close
Forfatter: Helen Walsh
Serie: Familien Walsh
Sprog: Engelsk
Format: Lydbog - Oplæser: Niamh Daly
Forlag: Penguin UK

Bedømmelse: 3/5

"The Mystery of Mercy Close", eller "En sag for Helen Walsh" som den hedder på godt dansk, er den femte bog i den uafhængige serie om familien Walsh. Denne bog fokuserer på søsteren Helen.

Bogen handler om Helen, der er privatdetektiv og har økonomiske problemer. Hun er blandt andet måtte flytte hjem til sine forældre! Pludselig bliver Helen kontaktet af en gammel flamme, Jay, der beder hende finde Wayne - en rockstjerne der er forsvundet! Helen har en uge til at finde ham inden offentligheden finder ud af at han er væk.

Dette er den femte bog i serien af familien Walsh jeg har læst, så jeg havde en god ide om hvad jeg gik igang med. Jeg havde dog en prøveabonnement på storytel jeg havde fået via Buzzador, så fandt ud at jeg ville prøve lykken her. Det skal dog siges at det er ret lang tid siden jeg har lyttet til lydbøger, men det betyder jo ikke at det er en dårlig ting!

Bogen var lidt langsom med at fange mig - syntes ikke den "flød" helt så godt i starten, men om det er bogen eller det faktum at det var en lydbog, er jeg ikke helt sikker på. Tror nok det var en blanding mellem disse to ting! Tror generelt bogen havde fungeret bedre i en faktisk bog form!

Hovedhistorien i bogen er, som nævnt over, det at Helen "bare" skal finde denne forsvundne rockstjerne. Det er dog nemmere sagt at gjort. Hun møder flere forhindringer på vejen - og opdager ret hurtigt at ingen han rent mel i posen, og alle gemmer på nogle hemmeligheder. En anden ting der er lidt i vejen, er hendes depression, der er på vej op til overfladen igen.
Bogen var, som nævnt over, lidt langsom med at komme igang - og det var først da jeg kom over halvvejs i bogen at Helens personlighed, som jeg husker fra tidligere bøger, virkelig begyndte at skinne igennem. HER begyndte jeg at kunne genkende den pige jeg havde læst om i tidligere bøger!

Jeg er personlig meget glad for Marian Keyes, og hun er nok hvad jeg vil kategoriser som "chick-lit" dronningen. Denne var dog ikke den aller bedste bog hun har skrevet - det er den lidt for alvorlig til! Desværre kunne bogen ikke helt befri de høje forventinger jeg havde til bogen - det er jo trods alt en god pause hun har haft i processen, og derfor har mine forventninger også været ret høje.

Men kommer man forbi den første halvdel af bogen (som altså ikke er DÅRLIG, men det er helt klart den svage del), så suser den bare henad. Tog flere, ekstra lange gåture, bare for at lytte lidt mere! Det var også derfor jeg endte op på en 3/5 karakter - for bogen er altså ikke dårlig. Det var nok mere mine forventninger der var lidt for høje. Har du dog ikke læst nogle bøger af Marian Keyes - anbefaler jeg at starte med Vandmelon. Den var fantastisk - og første bog i serien om familien Walsh.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...