mandag den 22. juni 2015

Jonas er udvalgt


Titel: Jonas er udvalgt
Originaltitel: The Giver
Forfatter: Lois Lowry
Sider: 196
Forlag: Gyldendal

Rating: 4/5

Først af alt vil jeg sige at jeg syntes den originale titel, "The Giver" passer altså meget bedre til bogen! Da jeg reserverede bogen sidste år en gang, troede jeg det var noget mere pubertetsnoget - og knapt så science fiction - dystopia det endte op med at være.

I et utopisk samfund, langt fremme i tid, lever Jonas under streng overvågning af ledelsen, sammen med resten af sin familie. Eller, familie og familie - de er ikke biologisk relateret, men de lever som en, så mon ikke det kan kaldes en familie alligevel. Samfundet er bygget op med en ret speciel struktur, med mange regler, hvor alle har en speciel funktion. Denne bliver de tildelt når de er 12 år - eller "voksne". I samfundet findes der ingen følelser - disse er blevet slettet. Livet for borgerne er farveløst, følelsesløst og styrt. Men borgerne virker som om de trives med det - det er jo alt de kender!
Bogen er bygget op omkring 12-års ceremonien, og de følger der sker når Jonas bliver udvalgt.

Som genre er bogen måske ikke det mest innovative jeg har læst - men den har også en del år på bagen, det skal hellere ikke glemmes!
Bogen er dejligt letlæst, jeg slugte den selv på et par timer, og tager op mange vigtige emner undervejs, der vil få tankerne til at vandre. Mine gjorde ihvertfald!

2 kommentarer:

  1. Hej Trine, Jeg læste din anmelse om denne bog og kom lige tanke om bogserien - "Den grønne ø" af Mette Finderup. Selvom det er anderledes, var hovedperson omkring samme alder. Birgit

    SvarSlet
    Svar
    1. Skal helt bestemt checke den ud - er altid glad for anbefalinger (som min abnorme TBR liste også bærer preg af!)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...