torsdag den 14. januar 2016

Loke af Robert Rodi


Titel: Loke
Originaltitel: Loki
Forfatter: Robert Rodi
Sider: 100

1/5 stjerne

I tusinder af år har den vise Kong Odin suverænt regeret over Asgård, hjulpat af sin modige søn Thor og den smukke Sif. Sammen har de beskyttet Asgård mod alverdens farer, såsom nedrige intriger fra den udspekulerede skælmgud Loks side. Drevet af sit had og sin jalousi mod sin halvbror Thor, planlægger Loke den ene komplot efter det andet for at få magten over Asgård. Således er det blevet fortalt i utallige legender.
Men hvad nu hvis disse legender kun fortæller en side af historien? Måske er Odin, Thor, og alle de andre guder slet ikke så noble som først antaget? I denne overraskende fortælling beskrives Asgård fra en ny vinkel, nemlig Lokes. Efter en uendelighed af ydmygelser har Loke endelig opnået det, han altid har ønsket sig højest: magten over Asgård. Odin, Thor og Sif er alle sat i fængsel, og Loke hersker enerådigt over Asgårds rige. Det er med Asgårds fremtid i sine hænder, at Loke endelig erfarer sandheden om sig selv og sin skæbne.

Jeg må bare indrømme med en gang, at denne bogen ikke rigtigt var noget for mig. Jeg er ellers blevet meget glad for graphic novels det sidste års tid, men denne faldt ikke rigtigt i smag.
Illustrationerne var for mørke og dystre efter min smag, og alle figurerne så bare rigtigt grimme ud. Og gamle! Det var slet ikke alle figurene som gav mening for selve historien - for eksempel slave-pigerne Loke mødte undervejs. 
Sproget føltes tungt og forceret - det kan være at det er bedre på originalsproget, da jeg læste en dansk oversættelse - men efter at have kigget lidt rundt på nettet, kan jeg godt læse mig frem til at jeg ikke er den eneste der har haft den følesen. 
Selve ideen bag historien kunne jeg godt lide - det er ofte lidt romantiseret og fra Thors side fortællinger fra Asgård kommer - så for et andet bilde er det en god vinkel. Måden den er lavet på fangede mig bare slet ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...